Changes at "Temps i tecnologia. Tecnocronopolítiques: agencies turbo, lentes i latents"
Title (Català)
- -Cos i tecnologia: corpo-realitats entre el somàtic i el digital
- +Temps i tecnologia. Tecnocronopolíticas: agencies turbo, lentes i latents
Description (Català)
-
-
Des de fa unes dècades la relació dels nostres cossos amb les dades digitals s'ha fet cada vegada més íntima i, alhora, problemàtica. En un món “datificat” en extrem hem començat a sentir angoixes relacionades amb la incapacitat de mantenir la coherència entre les escales de les abstraccions digitals i la nostra experiència somàtica concreta: els likes i els followers s'acumulen però ens sentim cada vegada més solxs; els ritmes del treball i de l'economia s'acceleren, però això no implica cap “progrés” en les nostres vides laborals sinó, més aviat, un increment de la competència i la precarització; el mercat del Big Data ens ha convertit en mercaderia, però no rebem cap mena de retribució pel valor econòmic que generen les nostres dades ni tenim la possibilitat de triar democràticament per a què fins s'utilitzen; les xarxes socials ens permeten comunicar-nos de manera directa i a escala global, però el seu ús ens tanca en caixes algorítmiques personalitzades “filter bubbles”; disposem de més informació que mai en la història de la humanitat, però impera la desinformació a mesura que proliferen les fake news.
Seria, no obstant això, ingenu plantejar un retorn al cos somàtic sense més i negar les mediacions i abstraccions digitals. En aquesta sessió explorarem, en primer lloc, en quina mesura aquesta tensió o angoixa digital pot ser la base des de la qual pensar una ampliació de l'espectre de nostra corpo-realitat, utilitzant la teoria de la individuació de Gilbert Simondon com a marc i eina de reflexió.
Es poden pensar les dades com a cos exosomàtic? Com articular el cos somàtic i el cos de dades? De quina manera es poden compatibilitzar les escales de realitat que obren cadascun d'ells?
En segon lloc, indagarem altres maneres possibles d'acoblament entre cossos, dades i algorismes. Una de les formes actuals més ubiqües i influents d'apropiació dels nostres cossos de dades és la tecnologia del machine learning, una manera específica de construir models a partir de programes d'aprenentatge que aconsegueix classificar noves dades perquè s'ajustin a un patró implícit en un conjunt prefixat de dades d'entrenament. Es tracta de programes que “aprenen” a partir d'exemples (positius i negatius) a reconèixer exemplars anàlegs.
Aquestes tècniques de construcció de models són bastant elementals i estan lluny d'esgotar les possibilitats que brinda la programació, però són immensament efectives. És necessari considerar els motius d'aquesta efectivitat en l'àmbit de l'acció humana tant per a revisar la concepció mateixa de l'humà, com per a projectar futurs possibles amb millors acoblaments entre humans i programes. Sol assumir-se que les automatitzacions resideixen en la delegació de decisions humanes a processos algorítmics, però les pròpies decisions humanes no estan exemptes d'automatismes relacionats amb prejudicis, diferències socials i culturals, estructures de poder, etc. El que succeeix, en moltes ocasions, és que aquests automatismes humans preexistents són revelats i afavorits per aquestes tecnologies.
No obstant això, hi ha altres tipus d'acoblaments entre humans i algorismes, com el que es dóna en els processos de (meta) programació, és a dir, la construcció de programes que construeixen programes- que permeten la realització de sistemes sociotécnics amb alts graus d'indeterminació, fomentant noves i promissòries formes de creativitat cooperativa humà-màquina.
Coordinadora de la sessió: Alejandra López Gabrielidis
Convidat: Javier Blanco
Fila 0: Jara Rocha
Estructura de la sessió:
Exposició: 45’
Debat: 45’
La sessió es farà en castellà.
Podreu veure l'streaming aqui: https://www.youtube.com/watch?v=Vu9u7urZPIA
Alejandra López Gabrielidis es Llicenciada en Filosofia i Doctora en Art i Tecnologies Digitals. La seva recerca problematiza les noves modalitats de corpo-realitat que sorgeixen en relació al fenomen de la datificació. El seu interès se centra, sobretot, a analitzar les relacions que es teixeixen entre el les dades i el cos des d'un paradigma de agencialitat i materialitat distribuïda. Actualment és professora de Teories Crítiques, Internet Mining i Codi Creatiu en ELISAVA (Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona) i d'Estètica i Nous Mitjans en ESDi (Escola Superior de Disseny). Així mateix és investigadora del Vector de Conceptualització Sociotécnica coordinat per Tecnopolítica (IN3/UOC). Recentment ha traduït el llibre: Fenomenologia de la Fi. Sensibilitat i mutació connectiva, de Franco "Bifo" Berardi per a l’editorial Caixa Negra i ha publicat articles i assajos en diverses revistes i editorials com Holobionte, BRAC, InterARTive, Teknokultura, Arquine o El Salto.
Javier Blanco és Doctor en Informàtica per la Universitat de Eindhoven, Països Baixos, i actualment és professor titular de la Facultat de Matemàtica, Astronomia, Física i Computació de la Universitat Nacional de Córdoba, Argentina. És director del Mestratge en Tecnologia, Polítiques i Cultures, de la mateixa Universitat. Especialitzat en les àrees de mètodes formals, filosofia i computació, filosofia de la informació i filosofia de la tècnica. Ha escrit nombrosos llibres i treballs científics en Ciències de la Computació, Matemàtica, Educació i Filosofia. En particular ha co-editat "Estimar a les màquines: la filosofia de la tècnica de Gilbert Simondon" (Prometeu, 2015) i "La tècnica en qüestió" (Teseu, 2017), i recentment ha participat en els llibres col·lectius "Coses confuses", editat per Daniel Cabrera (Tirant lo Blanch, 2019), "Tecnologia, política i algorismes a Amèrica Llatina", editat per Andrés Tello (Cenaltes, 2020) i en "Individuació, tecnologia i formació —Simondon: en debat", editat per Lina Gil Congote (Aula, 2020). Actualment és Secretari General de ADIUC, gremi dels docents i investigadors universitaris de Còrdova.
-
+
Cal habitar la pregunta per la tecnopolítica en tant que cronopolítica? El processament computacional d'operacions de tot tipus està ancorat a una sèrie d'assumpcions respecte a la dimensió temporal. Tals assumpcions provoquen la precarietat relacional que algunes han denominat crisi de la presència. O dit d'una altra manera: si en parlar de tecnologia desatenem la participació d'una multiplicitat de manifestacions -sovint tensionades- del temps, estem partint d'una desatenció radical a la potència transformadora d'un dels vectors fonamentals entorn dels quals s'organitza la log(íst)ica de l'existència.
En aquesta sessió polirrítmica del Vector, ens interessa parar atenció a la dimensió temporal respecte a les composicions semiòtico-materials (és a dir, tecnològiques) que fan al món emergir, succeir i sostenir-se de determinades maneres, i certament no d'unes altres. D'aquesta manera, qüestions com "el nou" en relació al tecnològic evidenciaran una contingència tecnopolítica molt clara, i assenyalaran una tendència a la innovació totalitària en l'àmbit de les experiències més mundanes. El totalitarisme també nia en la lògica lineal del temps, associada a la idea de progrés. Parar esment a les temporalitats suposa activar una sensibilitat cronopolítica davant la convergència de velocitats o durabilitats. Les operacions a velocitat inhumana de la hipercomputación, que li és pròpia al turbocapitalismo de plataformes, són coetànies a l'implacable però no progressiu adveniment de la sisena extinció massiva. Els desplaçaments d'escales de temps (micro-meso-macro) convoquen els matisos de les teories del antropoceno/plantacionceno/capitaloceno o, en general, a les converses públiques activades des de per exemple els estudis socials de la ciència i la tecnologia, les humanitats mediambientals i/o el pensament crític. En general, totes són zones d'indagació que prenen en consideració l'escala geològica d'afecció macro, condicionada per la industrialització i comercialització patriarcocolonial a escales meso i micro. I encara que la computació quàntica assimila efectiva i eficaçment la no linealitat de la dimensió temporal, la seva implementació industrial és tremendament conseqüent amb el llegat de les premisses del Projecte Modern. Els dispositius culturals de la Modernitat encara condicionen (desplegant una violència lenta massa quotidiana) les projeccions lineals "cap endavant" i "cap endarrere" en les formes celebrades per disciplines tan dispars com el disseny especulatiu, l'enginyeria inversa o l'arqueologia dels mitjans.
Gràcies a sensibilitats pròpies de les tecnociències transfeministes, la lluita anticolonial, els assenyalaments des de la militància anti-edadista, tolida o neurodivergente, la solidaritat interespecies i les pràctiques queer (per nomenar només algunes), podem desvincular els valors desarollistas, progressistes, antropo-euro-andro-cis-centrats i Historicistes universalizantes de les conceptualitzacions sociotécnicas que urgeix tenir. D'aquesta manera, podrem donar-nos el temps per a detectar, observar i problematizar amb quins protocols, infraestructures, dispositius, tècniques, tecnologies i/o eines es co-constitueixen les nostres maneres d'existència.
Kris De Decker, des de l'escriptura i manufactura de la web solar de Low Tech Magazine en Masnou, pot ser considerat com un treballador del temps fora de si. La condició de "baixa" tecnologia és una condició sempre relacional, atès que depenent del espaciotiempo d'enunciació, l'estàndard socioeconòmic d'alta tecnologia estarà col·locat en un punt diferent. De Decker s'alinea amb la sospita que, sovint, possibilitats interessants emergeixen quan es combinen tecnologies socialment llegides com a antigues, amb materials o coneixements més recents; o quan s'apliquen coneixements tradicionals a tecnologies contemporànies. La seva és una pràctica emancipadora enmig del que Donna Haraway denomina informàtica de la dominació. Davant el monocultiu dels temps propis del turbocapitalismo més feroç, que afecten tècnicament àmbits tan dispars com el domèstic, l'educatiu, el de l'administració pública, el de l'urbanisme o el dels moviments socials, urgeix provar velocitats més oportunes que ens permetin entendre de quines latències, implicacions i interrupcions depenen les formes rígides d'agència que en el dia a dia articula el nostre ésser-amb dispositius.
Coordinadora de la sessió: Jara Rocha
Convidat: Kris De Decker
Estructura de la sessió:
Exposició: 45’
Debat: 45’
La sessió es farà en castellà.
Share