Salta e ir al contenido principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Canvis a "Educació i reivindicació al barri del Congrés"

Avatar: Mar Escarrabill Mar Escarrabill

Cos (Català)

  • -
    🎙️ Documentació col·lectiva

    En veure aquesta imatge de 1965, els/les participants de la documentació col·lectiva reviuen experiències i records en relació amb els jardins d'infància del barri del Congrés, els primers instituts del districte, el paper de l'església i la repressió franquista.

    Jardins d'infància al barri

    Una de les participants recorda com la guarderia de la parròquia Sant Pius Xè que es mostra a la fotografia es va convertir anys després en l'escola Pompeu Fabra (cooperativa fundada per pares, mares i mestres que van decidir encarregar-se ells mateixos d'una altra mena d'ensenyament). El material es feia en català, però el reglament estava en castellà (s'adjunta en aquesta mateixa pàgina la còpia del reglament dels jardins d'infància Sant Pius Xè de l'any 1964 cedida per la participant Mercè Garcés). Destaquen elements del reglament "que avui dia si els complíssim aniríem a la presó". Per exemple, que "a fi d'aconseguir més ordre a l'hora de sortida, els nens (d'entre 3 a 5 anys) que puguin marxar sols a les seves cases, ho hauran de fer quart d'hora abans de l'hora de sortida."

    Una altra participant comenta que les primeres guarderies de Nova York les va fundar la senyora Casals, qui també va fundar la primera guarderia de Can Fabra que estava a Sant Andreu. "Aquesta guarderia, i altres, van conservar el foc sagrat del 36 i de la senyora Casals. I ara, a Barcelona, tenim unes guarderies fantàstiques hereves dels seus projectes". Donen valor als pioners en educació i comparteixen que la cultura pedagògica es conserva en llocs amagats que ningú sap, especialment durant dictadures, i després ressorgeixen quan poden, perquè hi ha gent que va picant pedra silenciosament.

    Primers instituts del Congrés

    Un participant comenta que tenia molts amics dels scouts que van ser la primera generació que van fer tota l'educació completa bàsica a l'escola Pompeu Fabra. Recorda que quan es va arribar el vuitè curs de bàsica, i ja s'havia de passar a l'institut, molts alumnes dels scouts i de l'escola Pius X que venien de famílies més catalanistes i vinculades a temes polítics es van reunir en bloc per a poder inscriure's al costat del nou institut que es va inaugurar: l'institut del Patronat Ribas. Que es va inaugurar l'any que va morir Franco.

    L'església en el barri del Congrés

    En parlar de l'església, dos participants comparteixen que gairebé tots els locals van passar a ser propietat de l'església. I que l'església en alguns llocs era molt afí a la dictadura franquista i en d'altres era més oberta i catalanista.

    Reivindicació de l'educació i repressió franquista

    En parlar d'instituts, una participant comparteix la por que va sentir fa 50 anys durant una reunió que van tenir diversos mestres de tots els colors polítics de Sant Andreu per demanar un institut al barri, ja que no n'hi havia cap. "Teníem les puntes dels dits plens de tinta lila, perquè havíem estat imprimint papers explicatius amb la impremta «Vietnamita» i els grisos estaven just a baix del pis on erem". Al parlar de les impremtes «Vietnamites», una altra participant recorda les impremtes Freinet. La participant continua narrant la seva història: Una de les raons per les quals intentaven fer un paper que expliqués per què es demanava un institut per a Sant Andreu era perquè aquesta zona tenia més habitants que Saragossa. Al final els grisos els van veure i se'n van anar.

    En aquells moments de tensió, la participant només podia pensar en el que menjaria la seva filla, que encara alletava, i que estaven cuidant els seus pares. En arribar a casa va veure que la seva filla estava perfectament, el seu pare havia anat a la farmàcia i li havia comprat llet. Havia menjat com una reina!

    Un participant comparteix que el dia que va morir Franco va baixar amb diversos companys de l'institut Ribas fins a la Rambla i amb 14-15 anys van beure molt cava.

    👥Autors i autores de la documentació

    Alfred, Neus, Pilar, Mercè i Enric.

    ⚙️ Metodologia

    Fotografia documentada col·lectivament per veïns i veïnes participants del grup Fem Memòries del Canòdrom

    📸 Cedent

    Joan Garcés (autor) / Mercè Garcés (cedent)

  • +
    🎙️ Documentació col·lectiva

    En veure aquesta imatge de 1965, els/les participants de la documentació col·lectiva reviuen experiències i records en relació amb els jardins d'infància del barri del Congrés, els primers instituts del districte, el paper de l'església i la repressió franquista.

    Jardins d'infància al barri

    Una de les participants recorda com la guarderia de la parròquia Sant Pius Xè que es mostra a la fotografia es va convertir anys després en l'escola Pompeu Fabra (cooperativa fundada per pares, mares i mestres que van decidir encarregar-se ells mateixos d'una altra mena d'ensenyament). El material es feia en català, però el reglament estava en castellà (s'adjunta en aquesta mateixa pàgina la còpia del reglament dels jardins d'infància Sant Pius Xè de l'any 1964 cedida per la participant Mercè Garcés). Destaquen elements del reglament "que avui dia si els complíssim aniríem a la presó". Per exemple, que "a fi d'aconseguir més ordre a l'hora de sortida, els nens (d'entre 3 a 5 anys) que puguin marxar sols a les seves cases, ho hauran de fer quart d'hora abans de l'hora de sortida."

    Una altra participant comenta que les primeres guarderies de Nova York les va fundar la senyora Casals, qui també va fundar la primera guarderia de Can Fabra que estava a Sant Andreu. "Aquesta guarderia, i altres, van conservar el foc sagrat del 36 i de la senyora Casals. I ara, a Barcelona, tenim unes guarderies fantàstiques hereves dels seus projectes". Donen valor als pioners en educació i comparteixen que la cultura pedagògica es conserva en llocs amagats que ningú sap, especialment durant dictadures, i després ressorgeixen quan poden, perquè hi ha gent que va picant pedra silenciosament.

    Primers instituts del Congrés

    Un participant comenta que tenia molts amics dels scouts que van ser la primera generació que van fer tota l'educació completa bàsica a l'escola Pompeu Fabra. Recorda que quan es va arribar el vuitè curs de bàsica, i ja s'havia de passar a l'institut, molts alumnes dels scouts i de l'escola Pius X que venien de famílies més catalanistes i vinculades a temes polítics es van reunir en bloc per a poder inscriure's al costat del nou institut que es va inaugurar: l'institut del Patronat Ribas. Que es va inaugurar l'any que va morir Franco.

    L'església en el barri del Congrés

    En parlar de l'església, dos participants comparteixen que gairebé tots els locals van passar a ser propietat de l'església. I que l'església en alguns llocs era molt afí a la dictadura franquista i en d'altres era més oberta i catalanista.

    Reivindicació de l'educació i repressió franquista

    En parlar d'instituts, una participant comparteix la por que va sentir fa 50 anys durant una reunió que van tenir diversos mestres de tots els colors polítics de Sant Andreu per demanar un institut al barri, ja que no n'hi havia cap. "Teníem les puntes dels dits plens de tinta lila, perquè havíem estat imprimint papers explicatius amb la impremta «Vietnamita» i els grisos estaven just a baix del pis on erem". Al parlar de les impremtes «Vietnamites», una altra participant recorda les impremtes Freinet. La participant continua narrant la seva història: Una de les raons per les quals intentaven fer un paper que expliqués per què es demanava un institut per a Sant Andreu era perquè aquesta zona tenia més habitants que Saragossa. Al final els grisos els van veure i se'n van anar.

    En aquells moments de tensió, la participant només podia pensar en el que menjaria la seva filla, que encara alletava, i que estaven cuidant els seus pares. En arribar a casa va veure que la seva filla estava perfectament, el seu pare havia anat a la farmàcia i li havia comprat llet. Havia menjat com una reina!

    Un participant comparteix que el dia que va morir Franco va baixar amb diversos companys de l'institut Ribas fins a la Rambla i amb 14-15 anys van beure molt cava.

    👥Autors i autores de la documentació

    Alfred, Neus, Pilar, Mercè i Enric.

    ⚙️ Metodologia

    Fotografia documentada col·lectivament per veïns i veïnes participants del grup Fem Memòries del Canòdrom

    📸 Cedent

    Joan Garcés (autor) / Mercè Garcés (cedent).

    Cedent

    Merce Garcés

Cos (English)

  • -
    🎙️ Collective documentation

    Seeing this image from 1965, the participants of the collective documentation relive their experiences and memories in relation to the neighborhood kindergartens, the first high schools of the Congress, the role of the church in the neighborhood, and Francoist repression.

    Neighborhood kindergartens

    One of the participants recalls how the nursery of the San Pío X parish, shown in the photograph, later became the Pompeu Fabra school (founded as a cooperative by parents, mothers, and teachers who decided to take charge of a different type of education themselves). The material was in Catalan, but the regulations were in Spanish (the copy of the regulations of the Sant Pius X kindergarten from 1964 provided by the participant Mercè Garcés is attached to this page). Elements of the regulations are highlighted "that nowadays if we complied with them, we would go to jail." For example, "in order to achieve greater order at the time of departure, children (aged 3 to 5) who can walk home alone will do so a quarter of an hour before the departure time."

    Another participant comments that the first nurseries in New York were founded by Mrs. Casals, who also founded the first nursery in Can Fabra, which was in the neighborhood of Sant Andreu. "That nursery and others, preserved the sacred fire of '36 and Mrs. Casals. And now, in Barcelona, we have fantastic nurseries heirs of her projects." They value pioneers in education and share that the pedagogical culture is preserved in hidden places that no one knows, especially during dictatorships, and then resurface when they can, because there are people who are quietly chipping away.

    First high shools of the Congress neighborhood

    A participant comments that he had many friends from the scouts who were the first generation to complete all basic education at the Pompeu Fabra school. When they reached the eighth grade, which they had to move on to high school, he remembers that many students from the scouts and from the Pius school who came from more Catalanist families and linked to political issues gathered in a bloc to be able to enroll alongside the new institute that was inaugurated: the Ribas Trust institute that was inaugurated the same year Franco died.

    The church in the neighborhood of the Congress

    When talking about the church, two participants share that almost all the premises became property of the church. And that the church in some places was very linked to the Francoist dictatorship and in a few others, it was more open and Catalanist.

    Claim for education and Francoist repression

    When talking about high schools, a participant shares the fear she felt 50 years ago during a meeting that several teachers from Sant Andreu of all political colors had to ask for a high school in the neighborhood, since there was none in the entire neighborhood. "We had the tips of our fingers full of lilac ink, as we had been printing explanatory papers with the 'Vietnamese' printer and the militarswere right below the floor where we were." A participant comments that the "Vietnamese" were like Freinet printers. The participant continues to narrate her story: One of the reasons they were trying to make a paper explaining why a high school was requested for San Andrés was because this area had more inhabitants than Zaragoza. In the end, the militars saw them and left. At that time, the participant could only think about what her daughter, who was still breastfeeding, was going to eat, and that her parents were taking care of her. When she arrived, she saw that her daughter was perfectly fine, her father had gone to the pharmacy and bought her milk. She had eaten like a queen!

    A participant shares that the day Franco died, he went down with several classmates from the Ribas institute to La Rambla and at 14-15 years old, they drank a lot of cava.

    👥 Authors of the collective documentation

    Alfred, Neus, Pilar, Mercè and Enric.

    ⚙️ Methodology

    Fotografía documentada colectivamente por vecinos y vecinas participantes del grupo Fem Memòries del Canòdrom

    📸 Assignor

    Joan Garcés (author) / Mercè Garcés (assignor)

  • +
    🎙️ Collective documentation

    Seeing this image from 1965, the participants of the collective documentation relive their experiences and memories in relation to the neighborhood kindergartens, the first high schools of the Congress, the role of the church in the neighborhood, and Francoist repression.

    Neighborhood kindergartens

    One of the participants recalls how the nursery of the San Pío X parish, shown in the photograph, later became the Pompeu Fabra school (founded as a cooperative by parents, mothers, and teachers who decided to take charge of a different type of education themselves). The material was in Catalan, but the regulations were in Spanish (the copy of the regulations of the Sant Pius X kindergarten from 1964 provided by the participant Mercè Garcés is attached to this page). Elements of the regulations are highlighted "that nowadays if we complied with them, we would go to jail." For example, "in order to achieve greater order at the time of departure, children (aged 3 to 5) who can walk home alone will do so a quarter of an hour before the departure time."

    Another participant comments that the first nurseries in New York were founded by Mrs. Casals, who also founded the first nursery in Can Fabra, which was in the neighborhood of Sant Andreu. "That nursery and others, preserved the sacred fire of '36 and Mrs. Casals. And now, in Barcelona, we have fantastic nurseries heirs of her projects." They value pioneers in education and share that the pedagogical culture is preserved in hidden places that no one knows, especially during dictatorships, and then resurface when they can, because there are people who are quietly chipping away.

    First high shools of the Congress neighborhood

    A participant comments that he had many friends from the scouts who were the first generation to complete all basic education at the Pompeu Fabra school. When they reached the eighth grade, which they had to move on to high school, he remembers that many students from the scouts and from the Pius school who came from more Catalanist families and linked to political issues gathered in a bloc to be able to enroll alongside the new institute that was inaugurated: the Ribas Trust institute that was inaugurated the same year Franco died.

    The church in the neighborhood of the Congress

    When talking about the church, two participants share that almost all the premises became property of the church. And that the church in some places was very linked to the Francoist dictatorship and in a few others, it was more open and Catalanist.

    Claim for education and Francoist repression

    When talking about high schools, a participant shares the fear she felt 50 years ago during a meeting that several teachers from Sant Andreu of all political colors had to ask for a high school in the neighborhood, since there was none in the entire neighborhood. "We had the tips of our fingers full of lilac ink, as we had been printing explanatory papers with the 'Vietnamese' printer and the militarswere right below the floor where we were." A participant comments that the "Vietnamese" were like Freinet printers. The participant continues to narrate her story: One of the reasons they were trying to make a paper explaining why a high school was requested for San Andrés was because this area had more inhabitants than Zaragoza. In the end, the militars saw them and left. At that time, the participant could only think about what her daughter, who was still breastfeeding, was going to eat, and that her parents were taking care of her. When she arrived, she saw that her daughter was perfectly fine, her father had gone to the pharmacy and bought her milk. She had eaten like a queen!

    A participant shares that the day Franco died, he went down with several classmates from the Ribas institute to La Rambla and at 14-15 years old, they drank a lot of cava.

    👥 Authors of the collective documentation

    Alfred, Neus, Pilar, Mercè and Enric.

    ⚙️ Methodology

    Fotografía documentada colectivamente por vecinos y vecinas participantes del grupo Fem Memòries del Canòdrom

    📸 Assignor

    Joan Garcés (author) / Mercè Garcés (assignor)

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir